Privacy
Gemeente Medemblik heeft in haar dienstverlening rekening te houden met strenge regelgeving op het gebied van privacy en informatiebeveiliging. Alles wat de gemeente met persoonlijke gegevens doet moet bijvoorbeeld aantoonbaar voldoen aan de regels van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Voor de omgang met politiegegevens is daar dit jaar ook de naleving van Wet politiegegevens aan toegevoegd.
De gemeente heeft met het vaststellen van het ‘Privacybeleid Medemblik’ uitgesproken hoe zij
op organisatorisch niveau de AVG wil waarborgen. Hiervoor zijn een functionaris
gegevensbescherming en privacy officer aangesteld en per afdeling een privacy medewerker.
Bij iedere organisatie komen er datalekken voor. Bij Medemblik hebben zich ook datalekken en beveiligingsincidenten voorgedaan. Ieder incident is conform wetgeving behandeld en opgelost.
Voor 2024 zet de gemeente in op het continueren van de dienstverlening op het gebied van
privacy en informatiebeveiliging. Tevens wordt ingezet om het privacy bewustzijn van medewerkers verder te verhogen, onder meer door instructie en deels door IT maatregelen. Ook geeft de gemeente prioriteit aan het juist en correct uitvoeren van de (nieuwe) Wet politiegegevens.