Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Overzicht risico's

In onderstaande tabel wordt de risico top 10 weergegeven en kort toegelicht. Wanneer er dekking is voor deze risico’s dan geven we dit aan. In de berekening van het weerstandsvermogen nemen we alleen de risico’s mee, die ten laste komen van de algemene reserve. Voor risico’s rond die samenhangen met het grondbeleid verwijzen wij naar de paragraaf Grondbeleid.

Bedragen * € 1.000

Kans

Minimale omvang

Maximale omvang

Reserve

A.

Verhoogde eisen basisregistraties
De kwaliteit van het beheer van de basisregistraties is onvoldoende. De eisen gaan omhoog. Hierdoor voldoen we wellicht niet aan de wettelijke eisen en negatieve oordelen van inspecties en audits van externe toezichthouders.

Zeer groot

1.000

3.000

Algemeen

B.

Informatieveiligheid
Ongewenste toegang van buiten in de (informatie)systemen van onze organisatie waarbij:
- De continuïteit van de gemeente dienstverlening in het geding komt;
- Gegevens van inwoners, bedrijven en/ of medewerkers in verkeerde handen vallen;
- De integriteit van onze informatie niet geborgd is.

Klein

2.500

5.000

Algemeen

C.

Integraal Huisvesting Plan Onderwijs (IHP)We voeren het (IHP) uit. Voor 2023 realiseren we tijdelijke huisvesting voor het project van de vernieuwbouw en renovatie van 3 scholen in de kern Medemblik. De planning is om in 2024, 2025 en 2026 de 3 scholen te vernieuwbouwen/renoveren. Door de sterk gestegen bouwkosten is het de vraag of de budgetten toereikend zijn om de plannen tot uitvoering te brengen.

Groot

500

1.000

Algemeen

D.

Verblijfsbelasting arbeidsmigranten
We hebben nog niet alle bedden in beeld. Hierdoor kunnen we niet alle bedden aanslaan waarop de begrote ontvangsten zijn gebaseerd.

Zeer groot

250

500

Algemeen

E.

Kosten WMO en Jeugdhulp
Wmo en Jeugdhulp zijn open einde regelingen. De gemeente blijft verantwoordelijk voor inwoners die ondersteuning nodig hebben onder de Wmo of Jeugdwet. Kosten kunnen toenemen door een toename van de vraag, bijvoorbeeld als gevolg van vergrijzing of complexere casuïstiek. Daarnaast heeft de gemeente te maken met autonome verwijzers (zoals huisartsen), waardoor beperkt regie kan worden gevoerd, maar wel volledig financieel risico wordt gedragen.

Matig

1.000

1.100

Algemeen

F.

Inflatie correctie
Er is rekening gehouden met 3% prijs indexatie en 4,7% loonindexatie. De werkelijke inflatie lijkt veel hoger.

Groot

250

500

Algemeen

G.

Garantstelling HVC
Aandeelhouders van HVC staan garant voor leningen die HVC is aangegaan.

Zeer klein

1.000

8.300

Algemeen

H.

Functiewaardering
In 2023 vindt functie-onderhoud plaats voor alle functies. Dit kan leiden tot hogere kosten.

Zeer groot

100

250

Algemeen

I.

Krapte op de arbeidsmarkt
Hierdoor kunnen we niet voor alle functies de juiste kwaliteit vinden waardoor risico op grotere belasting huidige formatie, vertraging van werkzaamheden of beperkte dienstverlening.

Zeer groot

100

250

Algemeen

J.

Datalekken
Het basisniveau moet op orde worden gebracht om veiligheidslekken (misbruik/diefstal/verlies van data) te voorkomen.

Matig

250

500

Algemeen


Toelichting

Ten opzichte van de jaarrekening 2022 zijn er nieuwe risico’s opgenomen. Hieronder een toelichting van de risico’s die wij bij u onder de aandacht willen brengen.

Informatieveiligheid
We hebben de financiële impact voor het informatieveiligheid-risico hoger ingeschat dan vorig jaar. Dit hebben we gedaan op basis van gegevens vanuit andere gemeenten waar dit risico zich heeft voorgedaan. De schade is nu geschat op € 2,5 - €5 miljoen tegen € 1- € 2,5 miljoen bij de jaarrekening 2022. Tegelijkertijd is de ingeschatte kans verlaagd van zeer groot naar klein. Dit komt overeen met een kans van eens in de 5-10 jaar.

Datalekken
We hebben de inschatting van het risico op datalekken bijgesteld. Bij een datalek kan de autoriteit persoonsgegevens een boete opleggen. Bij dit risico is de inschatting van de schade verhoogd van Zeer laag naar Matig en is de inschatting van de kans verlaagd van Zeer groot naar Matig.

* Verblijfsbelasting arbeidsmigranten
Inmiddels is een raadsinformatienota aan de raad verzonden met de meest actuele informatie. Deze is nog niet verwerkt in bovenstaande tabel.

Stijging ratio weerstandvermogen

De raad heeft bepaald dat de ratio weerstandsvermogen, de verhouding tussen de beschikbare en de benodigde weerstandscapaciteit tussen de 1,4 en 2,0 moet liggen. Dit doen we door enerzijds risico’s te beheersen en te beperken en anderzijds door de reservepositie op peil te houden. Dit laatste kan door ongebruikte bestemmingsreserves op te heffen en door positieve jaarresultaten in de algemene reserve te storten.

Het weerstandsvermogen is verder gestegen tot 2,0. De stijging wordt veroorzaakt door een verdere daling van de benodigde weerstandscapaciteit en een stijging van de beschikbare weerstandscapaciteit. Dit wordt onder andere veroorzaakt door:

  • Het risico dat we lopen in verband met de garantstelling voor HVC neemt af doordat het eigen vermogen van de onderneming toeneemt en het risico over een groter aantal aandeelhouders wordt verdeeld;
  • Actualisatie van feiten en omstandigheden leiden tot een lagere inschatting van risicokansen en -bedragen.

Stille reserves
In 2023 zijn we een onderzoek gestart naar de waardering van de stille reserves. We ronden dit onderzoek naar verwachting eind 2023 of begin 2024 af. Op dit moment zijn we er niet van overtuigd dat er materiële stille reserves zijn die moeten worden meegenomen. Deze moeten binnen redelijke termijn liquide kunnen worden gemaakt om dit mee te nemen.

Deze pagina is gebouwd op 11/28/2023 12:49:53 met de export van 11/28/2023 12:38:35